14 december 2018 Share
Gemensam uppförandekod för byråbranschen blir verklighet
I kölvattnet av #metoo-rörelsen startade kommunikationsbranschen i Göteborg ett samarbete mot trakasserier och ojämställda förhållanden. Nu tas ett konkret steg mot förändring. Den 28 november 2018 på årsdagen för när #sistabriefen startade, undertecknade 72 byråer, skolor och organisationer en gemensam uppförandekod.
Hösten 2017 bröts tystnaden. Under #metoo samlades kvinnor världen över för att vittna om övergrepp och strukturella problem i arbetslivet. I reklambranschen i Sverige riktade 2 126 kvinnor genom #sistabriefen en uppmaning till byråvärlden: Gör något. Nu.
– Och nu gör vi det. Efter att ha arbetat i olika konstellationer med detta i ett år, förankrat och sett till att det ska bli en riktig förändring, ska vi nu skriva under en gemensam code of conduct som ska gälla på alla byråer och organisationer som sysslar med reklam och kommunikation i Göteborgsområdet, säger Louise Danckwardt, byråledare på Sandberg Trygg och initiativtagare till Byråsamarbetet i Göteborg.
När det startades i december förra året för att svara upp på #sistabriefen samlade Byråsamarbetet 24 byråledare. När den gemensamma Byråkoden nu ska undertecknas på Bio Capitol i Göteborg har 72 byråer, organisationer och skolor som utbildar framtidens kommunikatörer anslutit.
– Det har är en ödesfråga för vår bransch. Den lockar många, och då ska de inte mötas av trakasserier. Det vi gör påverkar också samhället på flera olika nivåer. Då måste vi själva stå för jämlikhet, lika villkor och schysst uppförande. Om vi dessutom kan påverka våra kunder genom detta är mycket vunnet för hela näringslivet och samhället, säger Louise Danckwardt.
Byråsamarbetet startade efter ett upprop i sociala medier och har även resulterat i en serie föreläsningar och workshops för att höja medvetandenivån kring strukturella problem för alla som jobbar i byråbranschen i Göteborg. Den gemensamma uppförandekoden – Byråkoden – togs fram av representanter för alla medverkande organisationer.
I Byråsamarbetet ingår merparten av Göteborgs reklambyråer, yrkesskolan YRGO och organisationerna CreativeMornings Gothenburg, Jane Gbg och Ung Media Sverige.
Hösten 2017 bröts tystnaden. Under #metoo samlades kvinnor världen över för att vittna om övergrepp och strukturella problem i arbetslivet. I reklambranschen i Sverige riktade 2 126 kvinnor genom #sistabriefen en uppmaning till byråvärlden: Gör något. Nu.
– Och nu gör vi det. Efter att ha arbetat i olika konstellationer med detta i ett år, förankrat och sett till att det ska bli en riktig förändring, ska vi nu skriva under en gemensam code of conduct som ska gälla på alla byråer och organisationer som sysslar med reklam och kommunikation i Göteborgsområdet, säger Louise Danckwardt, byråledare på Sandberg Trygg och initiativtagare till Byråsamarbetet i Göteborg.
När det startades i december förra året för att svara upp på #sistabriefen samlade Byråsamarbetet 24 byråledare. När den gemensamma Byråkoden nu ska undertecknas på Bio Capitol i Göteborg har 72 byråer, organisationer och skolor som utbildar framtidens kommunikatörer anslutit.
– Det har är en ödesfråga för vår bransch. Den lockar många, och då ska de inte mötas av trakasserier. Det vi gör påverkar också samhället på flera olika nivåer. Då måste vi själva stå för jämlikhet, lika villkor och schysst uppförande. Om vi dessutom kan påverka våra kunder genom detta är mycket vunnet för hela näringslivet och samhället, säger Louise Danckwardt.
Byråsamarbetet startade efter ett upprop i sociala medier och har även resulterat i en serie föreläsningar och workshops för att höja medvetandenivån kring strukturella problem för alla som jobbar i byråbranschen i Göteborg. Den gemensamma uppförandekoden – Byråkoden – togs fram av representanter för alla medverkande organisationer.
I Byråsamarbetet ingår merparten av Göteborgs reklambyråer, yrkesskolan YRGO och organisationerna CreativeMornings Gothenburg, Jane Gbg och Ung Media Sverige.