Byråsamarbetet

Att #metoo blev en rörelse och #sistabriefen ett startskott för en förändrad bransch går inte att förneka. Lika lite som att det går att förneka att vår bransch alldeles för länge varit fylld av övergrepp och sexuella trakasserier. Byråsamarbetet finns till för att ändra på det.

Byråsamarbetet startade som ett svar på #sistabriefen. I december 2017 träffades representanter från 23 byråer i Göteborg för att tillsammans arbeta mot trakasserier och ojämställda förhållanden i vår bransch. I mars 2018 var vi 55 byråer. I skrivande stund är vi 72.

Vårt mål är att skapa en bättre arbetsmiljö för oss i kommunikationsbranschen genom konkreta åtgärder som leder till faktisk förändring. Vi arbetar för öppna och trygga företagskulturer där människor mår bra och där allas upplevelser räknas. Tillsammans kan vi bredda samtalet och förändra dåligt beteende i våra företag. Alla ska kunna vara trygga på jobbet utan att utsättas för trakasserier, härskartekniker och orättvisor.

Under 2018 arbetade ett team från olika byråer i Göteborg fram det vi kallar Byråkoden. Koden är tänkt att fungera som ett gemensamt förhållningssätt för de byråer som skrivit på – ett ställningstagande att vi menar allvar med vårt svar på #sistabriefen och att personer av alla kön ska känna sig trygga på våra arbetsplatser.

Och vi tänker följa upp. Varje år kommer medarbetare på byråerna som skrivit under att få svara på en undersökning, där de ger sin syn på sin arbetsplats jämställdhetsarbete. För vilka är bättre på att svara på frågor om jämställdhet, arbetsmiljö och trygghet än dem?

Vi anordnar även olika evenemang i Göteborg, exempelvis after works och frukostföreläsningar.

Byråsamarbetet är ett svar på #sistabriefen, som handlar om ojämställdhet och sexuella trakasserier mot kvinnor. Därför fokuserar Byråkoden på just jämställdhet, alltså att alla – oavsett kön – ska ha samma möjligheter, ansvar och rättigheter. Vi är medvetna om att det finns mer problematik i byråbranschen och stödjer initiativ som behandlar andra områden som branschen behöver bli bättre på, såsom jämlikhet i ett bredare fokus och den stress som branschen blivit förknippad med.

Deltagare i Byråsamarbetet

ADA
Alexén Avehall Advisory
Aoki
Beyond Communication
Brand Club
Change The Agency
Cordovan
CreativeMornings Gothenburg
Dear Friends
Dragster Kommunikation
Ehrenstråhle
Ellermore
FAB Agency
Forsman & Bodenfors
Frank & Earnest
Gullers Grupp
ICA Reklam
Jane Gbg
Linderoths
Lucky Punk
Manifest PR
Milk
More Alliance
– Hoy
– Mad Terrier
– More Human 2 Human
– More PR
– Revolve
– Rubrik
– Stark
– Start
– True Stories
– Understandit
– Vekst
Nine Yards
Nowa
– ADV
– Beamon Fosbury
– DNA Agency
– Gappio
– Habermax
– Nobilis
– Nowa Kommunikation
– Stillback
– Tre Art
Nyla Design
Paradigm
Publicis.Sapient
Sandberg Trygg
Solberg Kommunikation
Sould
Spoon
Start Communication
Stendahls
The Bond
The Compadres
Uncle Unicorn
Ung Media Sverige
Valentin Experience
We are more
– Sot
– We Are Hiring
– We Are Insight
– We Are Reagent
– We Are Relevent
– We Are Uncoloured
– We Are Visual
We made you look
Welcom
Where is my Pony
Yrgo